Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatch niet meer

Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatch niet meer

Stefan de Konink-3
Eigenlijk zoals de titel zegt. Ik ben nu al dagen bezig (dwijlen met de
kraan open) om de OSM data set met referenties te laten kloppen, slechts
een uniek voorkomen van een tag k/v-paar te bewerkstelligen eigenlijk
alles om voor mensen die ooit nog eens naar 0.6 willen verkassen de weg
zo rustig mogelijk te laten verlopen.

Echter; alle fouten die ik momenteel vindt, zijn gecreëerd door of met
Potlatch. Daar is geen enkele uitzondering op. Ik zou daarom iedereen
die in ons mooie landje edit willen vragen om Potlatch niet meer te
gebruiken, zeker niet om bestaande wegen en/of relaties aan te passen.
Er zijn andere tools, ze werken nog prettiger ook.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Merkaartor
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM

Meer informatie kun je vinden op de dev lijst, waar ik in de afgelopen
dagen meer dan 60.000 fouten heb gefixed. En vandaag weer 5000 nieuwe
fouten tegen kwam, plus een compleet kapotte way.

Stefan

Re: Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatch niet meer

Taede @ orange
Ik had eerst iets heel anders willen posten, maar dat doe ik maar niet. Heb
je een lijst van gebruikers - toptien ofzo - en sta ik daar op? In dat geval
denk ik dat ik de pijp aan Maarten geef.

Waar is die dev-lijst?

Groeten

Taede.

Re: Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatchniet meer

ce-test, qualified testing bv - Gert Gremmen
Het is waar. Potlatch is in de huidige versie
niet toegerust om in high density gebieden te editen.

Ook ik wil een ieder aanraden (in het belang van de map)
wat tijd te steken in JOSM. Het is echt makkelijker
dan je in eerste instantie denkt.

Er zijn de volgende problemen met editen:

-er is een zoomlevel te kort
-potlatch staat standaard met vette lijnen aan, waardoor je niet goed kan zien wat je doet
  regelmatig tref ik kruispunten aan waar je kan zien aan de route die wegstukjes volgen dat de gebruiker
4x of 5x heeft geklikt voordat de connectie is gemaakt.
- potlatch is te traag op minder snelle computers
- er zijn integriteitsproblemen met de real time update van data.

Verder is Potlatch is de editor waar OSM beginners tegen aan lopen, en beginners maken van nature al meer "fauten".

Ik heb op OSM talk een discussie gestart over de toekomst van Potlatch, maar
werd zowat afgebrand omdat ik het waagde om Potlatch ter discussie te stellen.
Er zijn daar een paar Engelsen die echt de OSM wijsheid in pacht denken te hebben
en absoluut niet openstaan voor kritiek.
Je mag in die groep alleen kritiek hebben als je mee-programmeert.
Als gebruiker moet je je mond houden. Met name Richard Fairhurst als auteur van Potlatch
gedraagt zich als zelfgekozen koning.
Toch was OSM niet bedoeld als een programmeurs club, maar een cartografie club, dacht ik.
De laatste jaren is het accent teveel bij de software jongens komen te liggen, ik begrijp dat best,
want OSM staat of valt met goede software, maar dat is niet de enige belangrijke kant van OSM.

Ik wil best een middag organiseren voor Potlatch gebruikers die
willen overstappen naar JOSM.
Er is vast ook wel iemand die Merkaartor wil uitleggen.
Geef me even een seintje als je mee wilt doen, zowel aan
de vraag als aanbodzijde.

Lambertus, kan jij die oproep doorgeven aan de forum-lezers ???

Gert Gremmen

Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
 Before printing, think about the environment.

Re: Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatchniet meer

Geert Schuring
Ik moet zeggen dat ik Potlatch alleen gebruik voor een snelle aanpassing,
want zodra je meer wilt dan dat beginnen de problemen. Ik vindt JOSM echt
een stuk beter wat dat betreft.  Als je bijvoorbeeld met CTRL een paar
wegdelen selecteert in Potlatch omdat je ze allemaal oneway=yes wilt geven
voegt dat k**** programma alle wegen samen en gooit alle tags op een hoop.

Ik begrijp dat het niet leuk is om je enthousiasme getemperd te zien worden
door een ingewikkeld programma, maar ik hoop dat iedereen JOSM of Merkaartor
een kans geeft. Is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Groeten,
Geert.

> [...]
> - er zijn integriteitsproblemen met de real time update van data.
>
> Verder is Potlatch is de editor waar OSM beginners tegen aan lopen, en
beginners maken van nature al meer &quot;fauten&quot;.

> [...]

> Gert Gremmen
>
> Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
>  Before printing, think about the environment.

Zoran Kovacevic
[...]

Er is nog funding? Kun je een developer inhuren die deze punten oplost (behalve 'te traag op minder snelle computers' wellicht)? Desnoods door een commercieel bedrijf in in te huren als het niet lukt om te werven in de community?

Verder is Potlatch is de editor waar OSM beginners tegen aan lopen, en beginners maken van nature al meer "fauten".

En dat is meteen ook de kracht van Potlatch. Zeker als 'cartografieclub' wil je een zo laag als mogelijk deelnamedrempel en zo veel als mogelijk verbeteringen. Door Potlatch niet meer te laten gebruiken gooi je het kind met het badwater weg, so to speak.

Groet, Zoran

Re: Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatchniet meer

Floris Looijesteijn
JOSM is ook niet stil blijven staan, dus als je al een jaar niet meer naar
JOSM gekeken hebt moet je dat echt weer eens een keer doen.

Zeker als je met toetsenbord en muis tegelijk werkt (s voor select, a voor
add/toevoegen) kun je supersnel werken in JOSM.

Er is nu ook een direct van het web startende versie, voor als je al java
geinstalleerd heb staan:

http://josm.openstreetmap.de/download/josm.jnlp

Groet,
Floris

> [...]
> Merkaartor
> een kans geeft. Is niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Maarten Deen
Gert Gremmen wrote:
> [...]
>
> Ook ik wil een ieder aanraden (in het belang van de map)
> wat tijd te steken in JOSM. Het is echt makkelijker

Alle editors hebben een learning curve. Ik zit in Potlatch ook nog vaak te
zoeken hoe iets precies ging.

> [...]
> Als gebruiker moet je je mond houden. Met name Richard Fairhurst als auteur
> van Potlatch gedraagt zich als zelfgekozen koning.

Die lijken er in de JOSM community ook te zijn. Een verzoek om een verdwenen
functie terug in te bouwen werd beantwoord met tips hoe het te doen zonder die
functie en een duidelijke weigering om die functie er terug in te zetten.

Dan denk ik ook "programmeer je voor jezelf of voor de gebruiker?"

> [...]
> Er is vast ook wel iemand die Merkaartor wil uitleggen.
> Geef me even een seintje als je mee wilt doen, zowel aan

Als ik tijd heb wil ik er zeker bij zijn, in het JOSM kamp. Ik gebruik
Potlatch ook wel eens voor snelle kleine edits, maar ik wist niet dat die de
data zo borkt.
@Stefan, is dat altijd of alleen in bepaalde omstandigheden?

Maarten

Re: Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatch niet meer

Stefan de Konink-3
Ik ben net weer wakker, slapen moet toch ook gebeuren.

Taede @ orange wrote:
> Ik had eerst iets heel anders willen posten, maar dat doe ik maar niet. Heb
> je een lijst van gebruikers - toptien ofzo - en sta ik daar op? In dat geval
> denk ik dat ik de pijp aan Maarten geef.

Er is geen top tien van 'mensen' die het slopen. Het probleem gebeurt
door cascade fouten. Ik heb geaccepteerd dat Potlatch en het stukje wat
tussen Potlatch en OSM zit fouten veroorzaakt. Maar als Potlatch daarna
ziet dat die fout is op getreden kan daar best wat aan gedaan worden imho.

Dus er is geen lijst men mensen die fouten maken, anders stond ik op 1
:) Mijn persoonlijke menining is dat er met de Yahoo API niets beters
dan Merkaartor te vinden is :)

> Waar is die dev-lijst?

Dit is de post van gisteravond; daarin staan de volgende 79 ways die bij
elkaar ~5000 duizend violations hebben, en de eerste the OSM API laat
crashen.

http://lists.openstreetmap.org/pipermail/dev/2009-March/014546.html

Stefan