Is dit toegestaan?

Floris Looijesteijn
Ik was van de week op zoek naar het Ranzijn tuincentrum in Leiderdorp maar
kon het op Google Maps (sorry :) niet goed vinden omdat ze daar de weg
waar ik me op orienteerde hebben weggehaald. Daarna heb ik op OSM gekeken
en daar stond zelfs het tuincentrum op ingetekend. En ook de weg die ik
opeens miste (Prins Willem Alexanderweg).

Dus ik dacht: de volgende dag toch eens even langs om te kijken of die weg
inderdaad dicht is ofzo. Dat was niet het geval.

Nu heeft iedereen hier vast wel eens die vergelijk tooltjes gezien zoals:

http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=googlemap&mt1=mapnik&lon=4.823&lat=52.15708&zoom=10

Kan iemand me vertellen of het gebruik van deze tool is toegestaan om
bijvoorbeeld nieuwe wijken te zoeken die nog niet in Openstreetmap staan?
Ik begrijp dat het niet gebruikt mag worden om over te tekenen. Maar ik
zie zo al een stuk of 3 wijken in de buurt waarvan ik niet wist dat ze er
waren. Aan de hand van die tool zou ik er heen kunnen gaan en gewoon op de
normale manier mappen. Mag dat?

Groet,
Floris

Re: Is dit toegestaan?

Stefan de Konink-3
On Thu, 16 Apr 2009, Floris Looijesteijn wrote:

> [...]
> waren. Aan de hand van die tool zou ik er heen kunnen gaan en gewoon op de

Feitelijke informatie mag je gebruiken. Er gingen zelfs stemmen op dat je
streetview mocht gebruiken voor straatnaam bordjes.

Als ze het willen beschermen gooien ze het op het databank recht, immers
het is een verzamelde collectie waar jij uit kunt halen of iets aanwezig
is of niet, hoe fundamenteel dan ook.

...als jij echt langs gaat op die plek, denk ik niet dat je er veel mensen
over gaat horen.

Stefan

Re: Is dit toegestaan?

osm-9
Ik krijg dit soort vragen ook wel op het forum. Daar is mijn stelling
altijd:

Je mag geen informatie kopieren van een copyrighted kaart (zowel
papieren dan wel online), maar je mag de copyrighted kaarten wel
gebruiken om te bepalen waar je nog informatie mist. Als je daarna die
missende informatie ter plekke verzamelt is dat géén schending van
copyrights en mag je deze data in OSM zetten.

Maar: IANAL (I Am Not A Laywer)