Mali follow-up

Pierre Béland
You will find below, discussions that we add with the OCHA personal, including Libya mapping priorities (discussion in french).

I have merged the Populated places from COD-OCHA into OSM Database. Below is the result of the reconciliation.

- 732 places from OCHA-COD Base were added to OSM (with OCHA atttributes)
-    44 places were already in OSM (added OCHA attributes)
- 183 places from OSM Database are not in OCHA-COD Base
76 places in OSM Database need corrections (unknow places, duplicates, etc.). A fixme tag has been added to these objects.

These populated places are showed in the Mali Interactive map at http://pierzen.dev.openstreetmap.org/hot/openlayers/mali.php.
We can click on the orange markers to see the content of OSM Database for each populated place.

For the hierarchy of places (ie. city, town, village,hamlet), I classified using the information from OCHA.
Below is the logic I used :
        If type = "Capitale" Then
            place = "city"
        ElseIf type = "Chef-lieu Region" Then place = "city"
        ElseIf type = "Chef-lieu Cercle" Then place = "town"
        ElseIf type = "Chef-lieu Commune" Then place = "town"
        Else: place = "village"

I would like to know if somebody suggests a better classification.

Mapping in the desert should be facilitated using this list of populated places. As you will see, there is a lot of work to do in the northern regions of Mali. In the mails below, some suggestion arre made about imagery.

I invite people to contribute to mapping. And please update the Wiki Coordination page.

Pierre

HOT Coordination page for 2012 Libya Crisis at http://wiki.openstreetmap.org/wiki/2012_Mali_Crisis
Mali Interactive map at http://pierzen.dev.openstreetmap.org/hot/openlayers/mali.php.
- Base layers : OSM, Bing and Google Base Layers.
- Layer : OSM Places. The places from the COD-OCHA database have been imported in OSM Database.

De : Pierre Béland
Date/heure : 2012-04-06  14:40:30
A : Jean-Guilhem Cailton
Cc : nicolas chavent; Kristina Mackinnon; Bruno Ngandu Kazadi; Abdoulaye Dieye; Frederic Bonifas
Sujet : Re : Fwd: [HOT] Re : Mali

Bonjour Jean-Guilhem

Tu vois le chemin parcouru depuis la simulation du Cyclone de Samoa, en novembre, avec nos outils de carte interactive.

Je vais y résumer ce qui a été fait et inviter à collaboration. Par contre, il sera sans doute mieux de discuter en anglais sur HOT pour joindre davantage de personnes. Ceux qui ont de la difficulté avec l'anglais pourront toujours écrire en français et nous pourrons traduire leur propos.

Il est aussi important, je pense de garder le contact entre le personnel de L'OCHA et notre petit groupe. Il ne faut pas hésiter à contacter le groupe plus restreint, si nécessaire.

Pierre

De : Jean-Guilhem Cailton
Date/heure : 2012-04-06  13:32:21
A : Pierre_Béland
Cc : nicolas chavent; Kristina Mackinnon; Bruno Ngandu Kazadi; Abdoulaye Dieye; Frederic Bonifas
Sujet : Re: Re : Fwd: [HOT] Re : Mali
Salut Pierre,

C'est vraiment super ce que tu fais.

Je me dis que tu devrais aussi tenir informée la liste HOT (peut être en retirant les adresses UN pour leur éviter le spam - j'hésite déjà à les maintenir en copie de ce message à contenu plutot interne OSM (pour ceux qui le souhaiterait, la liste HOT est ouverte. On peut s'inscrire et consulter les archives à partir de http://lists.openstreetmap.org/listinfo/hot)).
(et pourquoi pas en français, si c'est plus commode, vu que c'est une langue locale, + google translate possible pour l'anglais)

Quoiqu'il en soit, il serait dommage qu'elle ne soit pas informée. Ca contribuerait aussi à l'animation sur le sujet, et à encourager la mobilisation.

Pour ta question 1, je ne suis pas sur de bien comprendre qu'elle est la question. Si c'est si on peut utiliser la population de la commune pour la classification osm du chef lieu de commune, je pencherai pour oui, à défaut d'info plus précise. Pense aussi que le role administratif est aussi un facteur dans la classification. Et que dans le désert, l'importance subjective d'un lieu peuplé est plus grande que dans une zone densément peuplée, à population égale.

Pour ta question 2, ma réponse serait bien sur oui, et tu auras plus de chance de trouver du monde dispo sur la liste pour faire tourner ogr2osm.

Pour ma part, je vais regarder ce que je trouve comme imagerie libre USGS (EO-1 et Orbview 3)

Amitiés,

Jean-Guilhem

Le 06/04/2012 17:09, Pierre Béland a écrit :
Import dans OSM des infos de la base COD-OCHA

Pour documentation, l'import dans la base OSM des localités inclues dans le COD-OCHA, proviennent du fichier http://cod.humanitarianresponse.info/sites/default/files/ville_mali.zip.

À noter que le tag OSM place devra être révisé pour refléter la hiérarchie des localités selon la taille. Dans OSM, on retrouve la hiérarchie suivante : city, town, village, hamlet. Le fichier des limites administratives de communes contient la statistique de population et me semble donc la source la plus appropriée pour catégoriser les lieux habités.

Question 1. Le territoire d'une commune peut contenir plusieurs lieux habités. Mais l'info est sans doute suffisamment désagrégée pour nous donner une idée de la taille des différents lieux. À moins que quelqu'un aie une meilleur proposition à cet effet.

Question 2. A-t-on pour objectif d'intégrer les limites administratives de communes dans OSM? Si oui, quelqu'un peut-il convertir le fichier shp des communes pour produire les chemins et relations de limites administratives OSM?

Carte interactive du Mali

La carte interactive du Mali (API Openlayers  http://pierzen.dev.openstreetmap.org/hot/openlayers/mali.php ) affiche maintenant toutes ces localités. Étant donné que la recherche est faite à partir de l'API Nominatim de Mapquest, il faut attendre que la mise-à-jour  de la base OSM pour le Mali soit effectuée (une journée ou deux ?). Par contre la recherche Nominatim à partir de Openstreetmap.org est déja opérationnelle.

Voici un exemple d'info affichée lorsque l'on clique sur les repères de lieux (cercles oranges). Le ID OSM est mis entre parenthèses.

Bourem-Inaly (1703668771)

name=Bourem-Inaly
ocha:fid= 419
ocha:objectid= 536
ocha:type=Chef-lieu Commune
place=town
source=OCHA COD Humanitarian Response

Pierre

De : Pierre Béland
Date/heure : 2012-04-05  22:45:18
A : nicolas chavent; Kristina Mackinnon
Cc : Bruno Ngandu Kazadi; Abdoulaye Dieye; jguilhem; Frederic Bonifas
J'ai complété la réconciliation de la base OSM avec la base COD OCHA et j'ai intégré les informations dans la base OSM.  Les places habitées en provenance de la base OCHA sont maintenant visibles dans OSM.

Vous trouverez ci-joint 4 fichiers kml où sont réparties les informations provenant de la réconciliation des deux bases de données. Les fichiers kml décrivent les variables ajoutées à la base OSM. Il y a encore bien sûr du travail de validation / correction à partir de ces données.

mali-1-ocha.kml             732 places, Base COD OCHA uniquement
mali-2-ocha-osm.kml        44 places dans les deux bases de données
mali-3-osm.kml              183 places, Base OSM uniquement
mali-4-osm-fixme.kml       76 places, Base OSM uniquement. Des corrections sont a apportées, notamment noms manquants. Aussi on retrouve plusieurs doublons.

je vais essayer d'intégrer ces 1035 places,  dans la carte interactive du Mali (API Openlayers  http://pierzen.dev.openstreetmap.org/hot/openlayers/mali.php ). Je vous indiquerai lorsque le tout sera complété.

Pierre Béland

De : nicolas chavent
Date/heure : 2012-04-05  09:52:20
A : Kristina Mackinnon
Cc : Pierre Béland; Bruno Ngandu Kazadi; Abdoulaye Dieye; jguilhem; Frederic Bonifas
Sujet : Re: Re : Re : Fwd: [HOT] Re : Mali
Bonjour a tous.

D'Haiti encore avec une disponibilté limitée et donc une vision de ce suivi de crise imparfait.
J"ai ajouté Frederic de HOT à cette conversation qui souhaite s'impliquer dans ce travail de suivi de crise.

Imagerie : j'ai contacté Astrium (Spot) qui pourrait mettre aisément à disposition des images Spot 5 vieilles de 1 an et stockées sur le site de Toulouse, ce soutien peut être étendu à des images plus récentes mais ce peut être plus dur et long à obtenir.'
Fred est prêt à lancer des recherches sur les images de type 1.
Il serait bon de continuer à approfondir la liste des Aires d'Intérêt (Areas Of Interest) commencée par Development Seed. S'il vous était possible Bruno et Abdoulaye de partager  ce qui vous remonte de ceux présents au Mali, ce serait précieux.

Données de base : y a-t-il lieu de poursuivre le travail d'inventaire que vous avez mené via le COD/FOD, ou y a-t-il peu de chances de récupérer d'autres jeux de données.
Dans le fil de discussion de la liste HOT dédié au Mali, Jaakko mentionnait des données de la Banque Mondiale: ont-elles été évaluées par vos soins? D'autres jeux de données sont-ils identifiés mais non inclus ou à évoluer, si tel était le cas, y aurait-il besoin d'un support en la matière qui pourrait être organisé via HOT, GIS Corps ou autre groupe.

Coordination.  y-a-t-il un une plateforme de coordination SIG en place au niveau HQ ou terrain en place? Y-a-t-il un plan de mettre en place une plateforme centrée autour des Communautés d'Interet associant système humanitaire (OCHA) et VTC (STBF et HOT)?

Nicolas

On Wed, Apr 4, 2012 at 5:31 PM, Kristina Mackinnon  wrote:
Pardon!  Bruno est inclus sur ce msg.

kristina

De : Kristina Mackinnon
À : Pierre Béland
Cc : jean-guilhem ; nicolas.chavent
Envoyé le : Mercredi 4 avril 2012 16h15
Objet : Re: Re : Fwd: [HOT] Re : Mali
Salut Pierre, Jean-Guilhem et Nicolas

Pierre, Merci pour le travail que vous avez déjà fait sur les « places » pour Mali.  J’ai ajoutez Bruno et Abdoulaye (notre information manager officer – IMO et notre GIS officer en Dakar, Sénégal qui s’occupe des donnes du Région Sahel pour OCHA) sur le courriel. Ils peuvent vous donner plus d’information pour coordonner les efforts. S’il vous plait CC moi en les communications pour que je peux savoir du progrès. Bruno a travailler en Haiti pour OCHA alors il connait OpenStreetMap et cous efforts fantastiques.

@Bruno et Abdoulaye – OpenStreetMap aimerait vous aider mais ils ont besoin de savoir quels COD donner (en priorité) quils de peuvent cous aidez avec.  Je vais être au bureau demain, appelle-moi si vous avez le temps, si non mardi.

@ Jean Guilhem – cétait ma plaisir de vous rencontrer et je vais vous donner le rapport les COD la semaine prochaine (avec Nicolas en CC)

@ Pierre – Merci d’une Quebecoise an un autre Quebecois J

@ Nicolas – Ont peuvent parler quand vous avez retournez de Haiti… je pensais que vous avez retourné la semaine pass er.

Sincèrement,
Kristina
&n! bsp;
Ps – tous monde sur le courriel parle françaiJ

De : Jean-Guilhem Cailton
À : Kristina Mackinnon
Cc : Pierre Béland; Nicolas chavent
Envoyé le : Mercredi 4 avril 2012 8h49
Objet : Fwd: [HOT] Re : Mali

Hi Kristina,

This is the message I was telling you about at lunch, about the import of COD Mali populated places current dataset into OSM, that Pierre (from Québec) is working on.

Pierre, you actually put your finger right on a current priority, according to what Kristina was saying: improve the populated places dataset for Mali.

Jean-Guilhem

-------- Message origi! nal --------
Sujet: [HOT] Re : Mali
Date : Wed, 4 Apr 2012 02:59:22 +0100 (BST)
De : Pierre Béland

Pour : HOT Openstreetmap [hidden email]

The populated places described in UNOCHA COD Datasets are now added to the Mali Interactive Map (Openlayers API).

We simply click on orange markers to see description of a locality.  I will compare this information with what is already in the Database and import missing localities into OSM Database.

Adding these localities will facilitate Nominatim Searches.

Pierre

Nate Smith wrote on April 2 2012 12h09

2012/4/2 Pierre Béland

Hi Nicolas,

Some pre-activation work can be done.

In the north of Mali, there is actually very little information that has been mapped. I think that we can map locally without creating to much conflict with the server when it will come back.
In JOSM, we cannot import presently from nhttp://api.openstreetmap.org/api server. But it is possible to use an other server. I tested this morning, and I was able to import in JOSM from http://api.openstreetmap.fr/api.

The Bing Imagery is not detailed enough for Mali. Should somebody start to look for Imagery?

I already added boundaries for Regions and Bamako District.

I will also take care of importing populated place names.

We can browse a map of Mali  at http://pierzen.dev.openstreetmap.org/hot/openlayers/mali.php.
I includes OSM, Bing and Google Base Layers.

Pierre

De : nicolas chavent
À : hot <[hidden email]>
Envoyé le : Lundi 2 avril 2012 8h07
Objet : [HOT] Mali

Hey all,

Greets from Haiti where I'! ll still be until the end of this week on this mapping project in Saint Marc (Haiti). The situation in Mali is evolving rapidly as one can see from the News and from reports on UNOCHA Relief web Mali. We got there a coup, de facto a secession of the Northern part of the country with large displacement issues, the last two events developing on an already bad situation in terms of food security in the overall African Sahel. I'll have a call tonight with one Information Management person from OCHA to get further details there. I'll try to get  ahold on reference gis data additional to what is already listed in the OCHA Core Operational Dataset (COD) registry for Mali. Minimally improving upon baseline data for major cities quoties in the above report s! hall be of help for responders already active in those areas. I'll revert to the list with further details from the call.! And leave us guys deciding if moving forward, how and how to best handle this complex emergency where conflicts and food crisis are mixed

Nico

Re: Mali follow-up: OrbView-3 image of Mopti available

Jean-Guilhem Cailton
Hi,

An OrbView-3 image (1 m resolution, panchromatic) of Mopti, Mali, is
available as TMS at this URL for JOSM:

tms:http://osm.arkemie.org/cgi-bin/tiles/1.0.0/mali/{zoom}/{x}/{y}

(Use http://osm.arkemie.org/cgi-bin/tiles/1.0.0/mali/$z/$x/$y in
Potlatch 2 syntax)

It is from 2005-03-31, so you can use "source=OrbView-3, USGS, 2005-03-31"

It was processed at level L1Gst by USGS. The usual warning about
checking the offset with GPS tracks applies. (Some are available for Mopti.)

The same URL also contains another image, west of the city of Kidal. It
could be used to improve the tracing of a "highway=road" imported from
vmap0.

Best wishes,

Jean-Guilhem

Re: Mali follow-up: OrbView-3 image of Mopti available

Frédéric Bonifas
Thanks Jean-Guilhem,

I started tracing with this imagery but comparing with the GPS tracks,
it seems like the imagery is shifted by about 20 meters to the east.
Is it possible to easily correct this offset, or do I have to do it
manually in JOSM ?

Fred

2012/4/7 Jean-Guilhem Cailton <[hidden email]>:

> [...]
>
> The same URL also contains another image, west of the city of Kidal. It
> could be used to improve the tracing of a "highway=road" imported from

Frédéric Bonifas
+33672652807 skype:fredericbonifas

Re: Mali follow-up: OrbView-3 image of Mopti available

Jean-Guilhem Cailton
Yes Fred, you are perfectly right, the image is shifted by about 20
meters to the east.
 From the GPS tracks, it is actually much easier to adjust globally the
image with JOSM offset function than it would be with the tools I have
(that would rather work well with a few accurate ground control points
known with some degree of confidence).
And with the perspective of processing more than a thousand OV-3 images
available over North-Mali/Azawad alone, it would be completely
untractable to correct this on the server side, for each image. It is
more realistic to stick to the standard process used, eg, with Bing
images, and manually adjust the offset on the client side.
To ensure that a uniform offset is used over the appropriate area, it
would be easier to coordinate, eg on this list. As a data point to start
building a consensus, the offset I came up with last night, when trying
to get a rough estimate for its value (20 m, like you), was -23.07; -1.28 .

A thing I had forgotten to say is that people who find interesting OV-3
images on earthexplorer, for example because they cover a town, are
welcome to share this info. (Like Fred did for the Mopti image). An
online shared spreadsheet is available for this:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiGw62ddccqhdEZ4Vi1hVmRKNmVseHpFOWVrdWR2Nmc#gid=5
(You can also use other means if you don't like its location)
Depending on how things go, I might adjust priorities between handling
manually a few images, or working on a script for batch processing of
many images.

Happy Easter to all those who celebrate it.

Jean-Guilhem

Le 08/04/2012 00:44, Frédéric Bonifas a écrit :

> [...]
> manually in JOSM ?
>
> Fred

Re: Mali follow-up: OrbView-3 image of Mopti available

I have updated the Mali wiki page to emphasize the need for imagery
and what can already be mapped :
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/2012_Mali_Crisis#Things_to_do

Best

--
Frédéric Bonifas
+33672652807 skype:fredericbonifas

Re: Mali follow-up: OrbView-3 image of Mopti available

Frédéric Bonifas
The google doc is already updated, and 3 Orbview3 images can be used
for the cities of Anefis, Andéramboukane and Aguelhok :

Le 8 avril 2012 13:41, Frédéric Bonifas <[hidden email]> a écrit :

> Hi,
>
> I have updated the Mali wiki page to emphasize the need for imagery
> [...]

Re: Mali follow-up: OrbView-3 images of Anefis, Andéramboukane and Aguelhok available

Jean-Guilhem Cailton
Hi,

The OrbView-3 images for these three towns are now integrated in the
Tile Service at the same URL previously given
(i.e.:
for JOSM:
tms:http://osm.arkemie.org/cgi-bin/tiles/1.0.0/mali/{zoom}/{x}/{y}
and for Potlatch 2:
http://osm.arkemie.org/cgi-bin/tiles/1.0.0/mali/$z/$x/$y
)

Best wishes,

Jean-Guilhem

Le 08/04/2012 13:56, Frédéric Bonifas a écrit :

> The google doc is already updated, and 3 Orbview3 images can be used
> for the cities of Anefis, Andéramboukane and Aguelhok :
> [...]

gpg 0x5939EAE2

Re: Mali follow-up: Needs identified by OCHA

Jean-Guilhem Cailton
Hi,

Bruno, from OCHA Regional Office for West and Central Africa
(UNOCHA-ROWCA) informs us that they have identified the following data
needs: health structures, schools, religious structures, nutrition
centers. They are going to share with us the list of schools that is
available to them.

Abdulaye, from the same office, is also informing us that roads,
streets, suburbs of cities like Gao, Tombuktu, Tessalit, etc... with
health and education infrastructure would be really useful.

Pierre is working on extending the data collection web application that
he had created to collect information about health facilities in Libya
(http://pierzen.dev.openstreetmap.org/hot/openlayers/libya_health.php),
to also collect these other types of points of interest for Mali. When
this is ready, it will be possible to disseminate the address of the web
page to local contacts within Mali, and maybe also to the Malian
diaspora, to crowdsource the data collection.
(Of course, OsmBugs.org is already available to collect any kind of
information, in a less structured way).

(@Om: maybe the SBTF would like to help with this, for example by
checking whatever could be available on the Internet. Would it be
appropriate to create a Skype group for this?)

Previously, a need for populated places data had been identified. Pierre
had started to work on this, by merging COD data with OSM data. Some
satellite imagery can be used to check the location of places, remove
possible duplicates, and maybe find populated places that would be
missing from the dataset. Public domain maps can also help with this
process. See the wiki page for more details:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/2012_Mali_Crisis

It is likely that the OSM road network data can also be improved with
these sources.

For more information on the Sahel region and ROWCA (including the food
and nutrition crisis in Sahel, and the crisis in Mali) , please visit:
http://ochaonline.un.org/rowca

You can also check ReliefWeb page on Mali:
http://reliefweb.int/country/mli
including the Mali maps page:
http://reliefweb.int/country/mli/thumb?sl=environment-term_listing%2Ctaxonomy_index_tid_content_format-12

Best wishes,

Jean-Guilhem
Humanitarian OpenStreetMap Team

Re: Mali follow-up: Needs identified by OCHA

Joseph Reilly
Without disrupting your work flows, I'm new to HOT.  I have very slight mapping background; however, I've been a librarian for 20 years, previously worked for LexisNexis and often am deployed on projects involving current news/crises, etc.  I will gladly research and deliver (hopefully) useful data to anyone on the team.

I also just joined SBTF and Crisismapping and am ready to start running searches immediately.
Best,
Joe Reilly, (Middle East Institute, Washington DC)
On Fri, Apr 13, 2012 at 7:09 AM, Jean-Guilhem Cailton <[hidden email]> wrote:
[...]

Welcome and thank you Joe.

It would be great if you can find extra sources for the kind of information we are looking for.

Jean-Guilhem

Le 13/04/2012 13:54, Joseph Reilly a écrit :
[...]

A first batch of a hundred OrbView-3 scenes over Northern Mali / Azawad
has been included in the same layer.

The process is on-going to include more images (there are 900 cloudless,
L1Gst processed scenes over this area).

Best wishes,

Jean-Guilhem

Le 11/04/2012 21:26, Jean-Guilhem Cailton a écrit :

> [...]

gpg 0x5939EAE2

Re: Mali follow-up: OrbView-3 images of Anefis, Andéramboukane and Aguelhok available

Kate Chapman-2
Hi Jean-Guilhem,

Would it be possible to set a large sized grid of tasks of this?  Then
there would be a quick way to look through it in a coordinated
fashion.

Best,

-Kate

On Sat, Apr 14, 2012 at 12:07 PM, Jean-Guilhem Cailton <[hidden email]> wrote:

> [...]
> has been included in the same layer.
>
> The process is on-going to include more images (there are 900 cloudless,

Re: Mali follow-up: 925 OrbView-3 scenes of Northern Mali available

Jean-Guilhem Cailton
Hi,

925 Orbview-3 scenes are now included in this same TMS layer. Each scene
covers about 200 square kilometers. When there is an overlap, the most
recent image goes on top.

Best wishes,

Jean-Guilhem

Le 14/04/2012 18:07, Jean-Guilhem Cailton a écrit :

> [...]
> has been included in the same layer.
>
> The process is on-going to include more images (there are 900 cloudless,

Re: Mali follow-up: 1464 OrbView-3 scenes of Mali available

Jean-Guilhem Cailton
Hi,

539 OrbView-3 scenes of the rest of Mali (from USGS) have been added,
for a total of 1464 images over the whole of Mali. The acquisition dates
range from 2003 to 2007. (2005 to 2007 for Northern Mali).

Best wishes,

Jean-Guilhem

Le 15/04/2012 22:32, Jean-Guilhem Cailton a écrit :

> [...]
>
> 925 Orbview-3 scenes are now included in this same TMS layer. Each scene
> covers about 200 square kilometers. When there is an overlap, the most

OrbView-3 TMS of Mali (v2), Niger, Bangladesh, Colombia and South Sudan

Jean-Guilhem Cailton
Hi,

OrbView-3 images of Mali have been reprocessed, to enhance contrast, and
images of Niger, Bangladesh, Colombia and South Sudan have been made
available with this same processing. These have mostly 1 m resolution,
have less than 10% cloud cover and are available freely from USGS with
L1Gst processing.

You can see slippy maps of the imagery there:

- for Bangladesh:
http://ousm.fr/bangladesh/

- for Mali, Niger and South Sudan:
http://ousm.fr/africa/

- for Colombia:
http://ousm.fr/colombia/?layers=0B00TFT

These images can be used to map populated places, roads, streets,
waterways... in areas affected by crises, or for preparedness and
development.

Please refer to the wiki for how-to use:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OrbView-3#Available_in_editors

and let me know if you have any question.

Now I need to buy another disk. :)

Best wishes,

Jean-Guilhem

Re: Mali follow-up: OrbView-3 images of Anefis, Andéramboukane and Aguelhok available

Rafael Avila Coya
Hi!

As Kate pointed out, would it be possible to set a task in one or
several areas of Mali? I would gladly give some of my free time to map
in Mali if you set one or more areas you consider more important or
urgent to map. It would be more convenient for the project (because we
could see how the work is done) and more appealing for mappers too, as
we will know where to focuss our efforts, and you can feel mapping
together with other mappers.

Cheers,

Rafael Ávila Coya.

On 14/04/12 18:07, Jean-Guilhem Cailton wrote:

> [...]
>
> The process is on-going to include more images (there are 900
> cloudless, L1Gst processed scenes over this area).

Por favor, non me envíe documentos con extensións .doc, .docx, .xls,
.xlsx, .ppt, .pptx, aínda podendoo facer,  non os abro.

Atendendo á lexislación vixente, empregue formatos estándares e abertos.

http://es.wikipedia.org/wiki/OpenDocument#Tipos_de_ficheros

Re: Mali follow-up: OrbView-3 images of Anefis, Andéramboukane and Aguelhok available

Jean-Guilhem Cailton
Hola Rafael,

Thank you for your interest and your offer.

Personally, I have no recent direct information about Mali.

Looking at the last situation report in English (or French) from OCHA
[1], [2], I see reports of humanitarian activities in the town of Djenné
[3] and in the city of Kayes [4], which are both covered in OrbView-3
and almost not mapped in OSM. (As indicated in the wiki, for Kayes there
is also a color OrbView-3 image, that you can view in an extra layer,
replacing "mali" with "mali_ms" in the TMS address.)

Best regards,

Jean-Guilhem

[1]
http://ochaonline.un.org/UrgencesEmergencies/CriseMali2012/tabid/7802/language/fr-FR/Default.aspx
[2]
http://ochaonline.un.org/LinkClick.aspx?fileticket=3ccCKsiRvPU%3d&tabid=3097&language=fr-FR
[3] Djenné:
http://www.openstreetmap.org/?lat=13.90708&lon=-4.55381&zoom=15&layers=M
[4] Kayes:
http://www.openstreetmap.org/?zoom=14&lat=14.45368&lon=-11.44009layers=M

Le 12/05/2012 17:50, Rafael Avila Coya a écrit :

> [...]
> could see how the work is done) and more appealing for mappers too, as
> we will know where to focuss our efforts, and you can feel mapping

Re: OrbView-3 TMS of Mali (v2), Niger, Bangladesh, Colombia and South Sudan

hbogner
On 05/12/2012 12:23 PM, Jean-Guilhem Cailton wrote:
> [...]
> available with this same processing. These have mostly 1 m resolution,
> have less than 10% cloud cover and are available freely from USGS with

How did you reprocess them? What did you change? Do you have a
comparison before and now?
Do you really need lvl 19? For our TMS lvl 18 is max and it's ok w3hen
you look at the source image quality.

Regards,
Hrvoje

Le 12/05/2012 21:55, hbogner a écrit :

> How did you reprocess them? What did you change? Do you have a
> comparison before and now?
> Do you really need lvl 19? For our TMS lvl 18 is max and it's ok w3hen
> you look at the source image quality.

Hi Hrvoje,

Contrast enhancement is through linear stretching with saturation. Next
step I'll work on would be to take into account the clouds. (Which are
not much of a problem in Sahel...)

Yes, you can compare before and now versions (temporarily). For the old
version, add an extra layer with "mali_v0" instead of "mali" in the TMS
address. (Most of the images were directly the georeferenced jpeg
generated by USGS, available in "GIS ready bundle". The remaining 230 or
so had been generated from L1Gst geotiff).

Zoom level 19 is not really needed. It is just a default parameter of my
tilecache configuration, which also includes other images, sometimes
with better resolution. And I still get requests for level 20. :) (And
also, not all uses are through JOSM, which can virtually zoom in itself).

Best wishes,

Jean-Guilhem

Re: OrbView-3 TMS of Mali (v2), Niger, Bangladesh, Colombia and South Sudan

Larry O'Neill
Hi Jean-Guilhem,

I did a little editing with this imagery in Bangladesh this morning, it's great!
Will definitely make a big difference in the Bingless areas =0)

Thanks
Larry