OSM gebruiken om gemeentelijke data aan te koppelen

OSM gebruiken om gemeentelijke data aan te koppelen

Biegstraaten, Gideon

Hallo,

Vanuit de gemeente Utrecht hebben we momenteel een GIS systeem (Qgis), waar we onze diverse data (zoals mobiliteitsdatatellingen, sensordata, etc) in kunnen visualiseren. Ons verkeersmodelnetwerk vormt de basis waar we onze mobiliteit georiënteerde geodata aan koppelen.

We zijn momenteel op zoek naar het meest voor de hand liggende consistente netwerk (idealiter voor alle modaliteiten maar in beginsel voor auto/vracht/ov en fiets) waar we onze mobiliteit georiënteerde geodata en mogelijk ook andere data aan kunnen koppelen.

Mijn vraag is hoe zit het precies met:

-      de verversingsfrequentie van de netwerken in OSM (hoe vaak worden de netwerken ververst/ge update);

-      hoe vindt precies de update plaats (houden de diverse wegvakken hun unieke kenmerk (OSM-ID) of wijzigen die).

Met vriendelijke groet,

G.J.P. Biegstraaten (Gideon),

Adviseur_Projectleider

Gemeente Utrecht

Milieu en Mobiliteit

Expertise Mobiliteit

Postadres Postbus 16200, 3500 CE, Utrecht

Bezoekadres Stadsplateau 1, 9e verdieping, 3521 AZ, Utrecht

Telefoon 06 - 1745 7547 Fax 030 - 286 4815

E-mail [hidden email]

Internet www.utrecht.nl/startpagina/verkeer-en-bereikbaarheid/

Aanwezig ma, wo en do

Denk aan het milieu voordat u deze e-mail print

  ­­

Re: OSM gebruiken om gemeentelijke data aan te koppelen

Pander OpenTaal
On 09/06/2017 01:53 PM, Biegstraaten, Gideon wrote:

> [...]
> voor auto/vracht/ov en fiets) waar we onze mobiliteit georiënteerde
> geodata en mogelijk ook andere data aan kunnen koppelen.

Beste Gideon

> Mijn vraag is hoe zit het precies met:
>
> -      de verversingsfrequentie van de netwerken in OSM (hoe vaak worden
> de netwerken ververst/ge update);

'Changes made by OpenStreetMap user accounts are recorded in
"replication files" by the minute, by the hour and daily.' Dus het
snelste is per minuut, wereldwijd. Standaardsynchronisatie kan ook
plaatsvinden per continent, land en provincie. Maatwerk ook op andere
niveaus.

Met netwerk in de vraag neem ik aan dat een netwerk van wegen e.d. wordt
bedoeld.

> -      hoe vindt precies de update plaats (houden de diverse wegvakken
> hun unieke kenmerk (OSM-ID) of wijzigen die).

Over het algemeen behouden de data primitives zoals nodes, ways,
relationships en tags hun ID.

Stel de vraag ook in het online forum
https://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12 dat actiever wordt
gebruikt dan deze mailinglijst.

Met vriendelijke groet,

Pander

PS   Ben jij toevallig betrokken bij de database van de gemeente Utrecht
waat het bomenbestand in zit?

> [...]
>
> Adviseur_Projectleider
>

> *Gemeente Utrecht*
>

> Milieu en Mobiliteit
>

> Expertise Mobiliteit

> *Postadres*Postbus 16200, 3500 CE, Utrecht
>

> *Bezoekadres*Stadsplateau 1, 9e verdieping, 3521 AZ, Utrecht
>

> *Telefoon*06 - 1745 7547*Fax*030 - 286 4815
>

> *E-mail *[hidden email] <mailto:[hidden email]>
>

> *Internet****www.utrecht.nl/startpagina/verkeer-en-bereikbaarheid/
> <http://www.utrecht.nl/startpagina/verkeer-en-bereikbaarheid/>***
>

> *Aanwezig*ma, wo en do
>

> Denk aan het milieu voordat u deze e-mail print

Stichting OpenTaal
http://opentaal.org
http://twitter.com/opentaal

Re: OSM gebruiken om gemeentelijke data aan te koppelen

Philip Homburg

> Over het algemeen behouden de data primitives zoals nodes, ways,
> relationships en tags hun ID.

Iedere keer dat je een weg splitst of samenvoegt veranderen er IDs.

Dus het is handiger als de wegbeheerder een losse tag met een uniek ID aan
een weg hangt.

Re: OSM gebruiken om gemeentelijke data aan te koppelen

Reinier Battenberg-2
On Wednesday, 6 September 2017 11:53:09 CEST Biegstraaten, Gideon wrote:

> [...]
>
> -      hoe vindt precies de update plaats (houden de diverse wegvakken hun
> unieke kenmerk (OSM-ID) of wijzigen die).

Hi Gideon,

Zoals Philip al aangeeft kunnen bij bepaalde edits IDs wijzigen. Ook heeft elk
wegsegment zijn eigen ID en word er voor straten meestal geen Relation
gebruikt om alle segmenten te groeperen in een straat. (zoals bij gebouwen
vaak wel gebeurd). Je kunt wel heel veel informatie kwijt in OSM over
rijbanen. [1]

De truc om aan alle segmenten in 1 straat een unieke referentie toe te voegen,
zoals Philip voorstelt, werkt met de key 'ref'. [2] Die is niet perse
makkelijk te gebruiken, daar moet je je even inlezen. Ook zul je alle edits
aan wegen in Utrecht willen monitoren, omdat de huis-tuin-en-keuken gebruiker
geen rekening houdt met interne IDs.

Jullie gebruik van QGIS is om kaart-informatie te visualiseren, niet hoe het
is opgeslagen. De OSM database is een PostgreSQL database. Als je daar ook je
interne informatie in opslaat, dan kun je op database niveau al informatie uit
OSM aan je eigen informatie koppelen en analyseren.

Succes,

Reinier

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lanes

[2] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref