OpenStreetMap Gebruikersdag 2009

Bas de Lange
Beste Talk-ers,

Ik wil de OpenStreetMap Gebruikersdag 2009 dit jaar houden tijdens de
Nederlandse editie van Geo Freedom Day 2009 in Baarn op zaterdag 30 mei
2009 van 12:00 - 17:00 uur. Bezoekers kunnen zich opgeven voor de
bezoekerskaart. Zie http://www.geofreedomday.org/

Wees welkom!

Bas de Lange

06 166 26 950

Hoofdorganisator Software Freedom Day Nederland
http://www.youtube.com/watch?v=y0_KiVdIOtc

http://softwarefreedom.nl/

Re: OpenStreetMap Gebruikersdag 2009

Stefan de Konink-3
On Mon, 27 Apr 2009, Bas de Lange wrote:

> Nederlandse editie van Geo Freedom Day 2009

Is er een internationale editie dan?

Stefan

Re: OpenStreetMap Gebruikersdag 2009

Bas de Lange
Als men in andere dorpen, steden, landen etc. ook een Geo Freedom Day wilt
organiseren, dan kan dat ja.

Bas de Lange wrote:
> Als men in andere dorpen, steden, landen etc. ook een Geo Freedom Day wilt
> organiseren, dan kan dat ja.

Dus even als ik het goed begrijp; jij hebt een dag in het leven geroepen
'geofreedomday', hebt zonder enig overleg een datum geprikt voor een OSM
gebruikersdag, met geolocatie 'Baarn' en verwacht dat op basis van deze
aankondiging half OSM-NL komt opdragen?

Volgens mij werkt zoiets niet zo...

Stefan

Re: OpenStreetMap Gebruikersdag 2009

ce-test, qualified testing bv - Gert Gremmen
Zolang er niemand iets organiseert ben ik blij met een ieder die
zijn nek uitsteekt om de cohesie van OSM NL te bevorderen.
Dat er geen specifiek overleg is geweest met Stefan
en anderen is geen bezwaar, op het risico voor bas na
dat er veel mensen niet kunnen.

Veel NL OSM-ers hebben andere dingen dan OSM aan het hoofd,
en ik vindt dat er best weer eens iets mag gebeuren.

Half neerland is nog fout gemapt, en we doen
alsof alles klaar is.

De roes van NL compleet (?!?)is uitgewerkt, en ik ben blij dat er
nog flink wat doorgemapt door niet mailinglist mensen
wordt want publiekelijk lijkt  OSM-NL (schijn)dood.

Wanneer was de laatste mapping party ??
En wanneer de volgende ?

BAS ik waardeer je inzet, voor OSM en anderen.

Gert Gremmen

Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
 Before printing, think about the environment.

> [...]

'geofreedomday', hebt zonder enig overleg een datum geprikt voor een OSM
gebruikersdag, met geolocatie 'Baarn' en verwacht dat op basis van deze

Floris Looijesteijn
> [...]
> Veel NL OSM-ers hebben andere dingen dan OSM aan het hoofd,
> en ik vindt dat er best weer eens iets mag gebeuren.

+1

> Half neerland is nog fout gemapt, en we doen
> alsof alles klaar is.

dat is volgens mij ietwat overdreven. ligt er aan wat je onder fout
verstaat maar dat is zeker iets wat op een gebruikersdag besproken kan
worden. ik heb zelf ook pas ontdekt hoe goed je fouten kunt ontdekken als
je de osm kaarten op je garmin zet.

> De roes van NL compleet (?!?)is uitgewerkt, en ik ben blij dat er
> nog flink wat doorgemapt door niet mailinglist mensen
> wordt want publiekelijk lijkt  OSM-NL (schijn)dood.

dat lijkt me ook wat ongenuanceerd...
wij (van de sotm local chapter) hebben momenteel wekelijkse meetings en
daarnaast worden er heel veel uren in het regelwerk daarvoor gestoken.
maar daar merk je inderdaad waarschijnlijk niet zoveel van.

ik ben een een tijdje geleden naar de stammtisch in essen geweest en ben
momenteel bezig zoiets in nederland ook te organiseren. daarover
binnenkort meer.

> Wanneer was de laatste mapping party ??
> En wanneer de volgende ?

Volgende week zaterdag 16 mei, meer info vanavond.

> BAS ik waardeer je inzet, voor OSM en anderen.

Me too!

> Gert Gremmen
>
> Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
>  Before printing, think about the environment.

mvexel
Yay! Mapping Party!
Floris -- jij hebt alle OSM GPS-en nog toch?
Ik sta al zo lang droog.... ;)

martijn van exel -+- [hidden email] -+- http://www.schaaltreinen.nl/

2009/5/8 Floris Looijesteijn <[hidden email]>:

> [...]
> binnenkort meer.

> Volgende week zaterdag 16 mei, meer info vanavond.

Joris Westendorp | GeoCo
 ik ben helemaal nieuw met OSM - ik heb onlangs alleen wat correcties in
mijn eigen buurt aangebracht- ik vind het allemaal wel heel interessant en
ben nieuwsgierig naar toepassingen van OSM en zou ook bij willen dragen.

Wanneer is de OpenStreetMap Gebruikersdag 2009?

Joris

> [...]

> Gert Gremmen
>
> Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
>  Before printing, think about the environment.

In september volgens mij, staat misschien eerder in deze thread nog?

Je hoeft daar niet op te wachten, als je in contact wil komen met
mede-OSMers kun je ook hier op de lijst peilen of je bij jou in de
buurt een keer met een paar man bij elkaar kunt komen om een middagje
samen te mappen / te praten over OSM. Of vragen of iemand anders al
iets aan het organiseren is. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het
de laatste tijd weinig activiteit geeft op dat gebied, maar mijn
ervaring is dat er meestal wel latente belangstelling is..

Martijn

http://www.openstreetmap.nl/archives/100-zaterdag-30-mei-OpenStreetMap-Gebruikers-dag-2009-Baarn.html

ce-test, qualified testing bv - Gert Gremmen wrote:
> [...]
> Dat er geen specifiek overleg is geweest met Stefan
> en anderen is geen bezwaar, op het risico voor bas na

Je kunt mij uitroepen nu als boeman, maar ik ben de enige persoon die op
deze hele thread heeft gereageerd op de mailinglijst, op de dag dat Bas
deze mededeling had gedaan.

Als ik nu zie dat er out of the blue dingen worden georganiseerd waar de
meeste personen op #osm-nl van zeggen niet heen te gaan, begin ik
'gebruikersdag' een zeer vreemde bewoording te vinden. Ik denk dat een:
"Op 30 mei wil ik een gebruikersdag organiseren; kan iedereen dan? En is
er een voorkeur voor plaats?", een veel betere insteek was geweest om
dit te doen.

Daarbij krijg ik een mailtje van Bas dat er niemand heeft gereageerd "En
ben er daarom van uit gegaan dat dat goed zit." Het is twee weken
geleden aangekondigd, vandaag komt er pas een reactie en een vraag of er
mensen komen/presentaties geven.

Om dan direct even op het officiële event 'sotm' af te katten, dat gaat
geen haar beter. Beste voorbeeld is wel de "We’ve received close to 100
high quality submissions and we’ll be putting together a program over
the next few days.", dat is dan nog iets verder weg. Maar als je je hele
programma laat afhangen van sprekers die zich moeten inschrijven en niet
kan publiceren wie je sleutel figuren zijn, geeft dat natuurlijk ook
geen marketing boost.

Dan nog even naar Martijn; ga jij een presentatie op de gebruikersdag
met de Surface applicatie die je voor OSM hebt ontwikkeld? Lijkt me
namelijk wel interessant :)

Stefan

Re: OpenStreetMap Gebruikersdag 2009

ce-test, qualified testing bv - Gert Gremmen
Ha Stefan,

Je bent altijd een dankbare en gewaardeerde Boeman !!!
Ga zo voort !

2009/5/8 Stefan de Konink <[hidden email]>:

> [...]
> ben er daarom van uit gegaan dat dat goed zit." Het is twee weken
> geleden aangekondigd, vandaag komt er pas een reactie en een vraag of er

Ik ben het met je eens dat een evenement dat de naam 'Gebruikersdag'
draagt wel wat meer initieel draagvlak mag hebben. Al was het maar om
de kans op succes te vergroten. De vorige gebruikersdag vond ik een
redelijk succes, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Het grote
probleem daarmee is dat niemand anders (ook jij niet - en ook ik niet)
er een beter idee tegenover zet. Ik ben dan geneigd blij te zijn met
de 'best effort' van Bas.

> [...]
> programma laat afhangen van sprekers die zich moeten inschrijven en niet
> kan publiceren wie je sleutel figuren zijn, geeft dat natuurlijk ook

Het is helemaal niet zo gek dat een conferentie pas een maand of twee
van tevoren begint met het afkondigen van namen en
programma-onderdelen. Het raamwerk van hoe het weekend eruit gaat zien
staat al sinds begin maart op de website en zou voor iemand die al
bekend is met OSM voldoende incentive moeten zijn om te beslissen deel
te nemen. Dat blijkt gelukkig ook uit de inschrijvingen tot nu toe.

In de laatste twee maanden tot aan de conferentie komt het aan op het
aantrekken van het bredere publiek en daarvoor heb je een concreter
programma nodig. Dat zullen we dan ook in de komende tijd gaan
publiceren - volgens mij ruim op tijd om nog genoeg lawaai te maken
buiten de community.

> Dan nog even naar Martijn; ga jij een presentatie op de gebruikersdag
> met de Surface applicatie die je voor OSM hebt ontwikkeld? Lijkt me
> namelijk wel interessant :)

Ik - of één van mijn collega's - ga wel iets doen rond dat ding ja,
als ik het rondgeorganiseerd krijg. Wel komen opdagen dan he? Heb jij
nog een talk gesubmit? Kom je met een UAV?

Martijn

Martijn van Exel wrote:
> [...]
> programma nodig. Dat zullen we dan ook in de komende tijd gaan
> publiceren - volgens mij ruim op tijd om nog genoeg lawaai te maken

Op dat punt ben ik het dus niet met je eens :) Ik had liever gezien dat
er duidelijk was dat er te lezen dat een aantal personen zeker gaan
praten. Eventueel zelfs als blog berichtjes als "Steve Coast commited on
the opening talk... blbla". Maar ik ben ook een cheap ass hollander die
ook een goedkoop kaartje heeft gehaald ;)

> Ik - of één van mijn collega's - ga wel iets doen rond dat ding ja,
> als ik het rondgeorganiseerd krijg. Wel komen opdagen dan he?

Op de 30ste? Of SOTM?

> Heb jij
> nog een talk gesubmit? Kom je met een UAV?

Ik heb geen talk naar SOTM gesubmit, omdat ik tot vorige week een
onopgelost probleem had, maar sinds de laatste dagen wel wat moois heb,
hoop Cartagen daarmee te kunnen helpen.

De UAV neem ik sowieso mee naar leuke events met mensen ;)

Stefan

Re: OpenStreetMap Gebruikersdag 2009

Milo van der Linden-4
Bas:
+1 (voor het feit dat je iets wilt organiseren)
Floris:
+1 (voor de komende mapping party)
Stefan:
+1 (voor het zijn van Boemens en maatje ;-))
SOTM:
+1 (voor het feit dat mogelijk een groot deel van de internationale
gemeenschap onze kant op komt)

Maar als het gaat om transparantie, goede communicatie en samenwerking:
- 3....

Ik vind het vervelend dat er steeds eerst kleine discussies ontstaan
waarin onvrede wordt geuit over hoe wat waar georganiseerd, waarna
meestal een "golfje" informatie volgt over andere zaken die gaande zijn.
Maar, aan alles is mogelijk wat te doen!

Ik zou mijzelf daarom als secretaris van de stichting opengeo als doel
willen stellen om:
- Wekelijks te vragen wie wat waar met ideeen en organisatieplannen loopt
- Wekelijks even op de wiki en het forum te kijken wat daar voor een
initiatieven lopen
- Dit op een kalender/overzicht op www.opengeo.nl te plaatsen

Jullie mogen me wat mij betreft hiervoor verantwoordelijk gaan stellen
en naar vragen ;-)

Is dat een goed idee? Zou daarmee een stukje transparantie kunnen ontstaan?

Ik denk dat ik hiermee samenwerking kan bevorderen en onduidelijkheid
kan wegnemen.

Met vriendelijke groet,

Milo van der Linden