Re: Is dit toegestaan?

Maarten Deen
Stefan de Konink wrote:

> Feitelijke informatie mag je gebruiken. Er gingen zelfs stemmen op dat je
> streetview mocht gebruiken voor straatnaam bordjes.

Oh? En POI's? Want dan ga ik even virtueel door Amsterdam/Rotterdam/Groningen
rijden en telefooncellen, brievenbussen en wat al niet meer intekenen.

> Als ze het willen beschermen gooien ze het op het databank recht, immers
> het is een verzamelde collectie waar jij uit kunt halen of iets aanwezig
> is of niet, hoe fundamenteel dan ook.
>

> ...als jij echt langs gaat op die plek, denk ik niet dat je er veel mensen
> over gaat horen.

Floris zit nog een stapje eerder: mag je op Google Maps zoeken naar plaatsen
die nog te mappen zijn.
Ik denk dat niemand dat kan verbieden, alleen al niet omdat niet hard te maken
is dat je met Google gezocht hebt.

Overigens zijn er ook sites die Google en OSM 1-op-1 op elkaar leggen met
transparancy. Bijvoorbeeld
<http://sautter.com/map/?zoom=10&lon=4.823&lat=52.15708&layers=B0000TFFF>

Maarten

Re: Is dit toegestaan?

Stefan de Konink-3
On Thu, 16 Apr 2009, Maarten Deen wrote:

> Oh? En POI's? Want dan ga ik even virtueel door Amsterdam/Rotterdam/Groningen
> rijden en telefooncellen, brievenbussen en wat al niet meer intekenen.

Doe je bent :) Zet er bij source: Google StreetView... als er problemen
zijn hoor je het vast wel. Het was een van de google medewerkers op
twitter die zei dat het geen probleem was.

> [...]
> die nog te mappen zijn.
> Ik denk dat niemand dat kan verbieden, alleen al niet omdat niet hard te maken

En dat is het wel als je het hier aankondigd ;)

> Overigens zijn er ook sites die Google en OSM 1-op-1 op elkaar leggen met
> transparancy. Bijvoorbeeld
> <http://sautter.com/map/?zoom=10&lon=4.823&lat=52.15708&layers=B0000TFFF>

Automatisch zoeken ;)

Stefan

Re: Is dit toegestaan?

Floris Looijesteijn
-chop-

> En dat is het wel als je het hier aankondigd ;)

Met logs kunnen ze natuurlijk ook veel. Zij kunnen makkelijk laten zien
dat persoon X (ik dus) steeds de dag van de te voren ver inzoomt een
gebied dat een dag later op OSM staat...

> Automatisch zoeken ;)

Ik kan me voorstellen dat een brug te ver is...
Ik ken overigens die site ook maar vindt die niet handig. Moet je de hele
tijd schuiven met die transparantometer om te vergelijken.

Re: Is dit toegestaan?

osm-9
Maarten Deen wrote:

> [...]
> die nog te mappen zijn.
> Ik denk dat niemand dat kan verbieden, alleen al niet omdat niet hard te maken

Zoals ik het begrijp is het feit dat je de situatie ter plekke bezoek
voldoende om de gegevens 'eigen werk' te maken en die vallen dus niet
onder het copyright van Google. Je mag dus data 'overnemen' als je maar
genoeg zelf werk verricht hebt om het overnemen tot stand te brengen.
Dus een boek kopieren op een copier mag niet maar overtypen mag wel.

> Overigens zijn er ook sites die Google en OSM 1-op-1 op elkaar leggen met
> transparancy. Bijvoorbeeld
> <http://sautter.com/map/?zoom=10&lon=4.823&lat=52.15708&layers=B0000TFFF>

Dat maakt dus niet uit, je kijkt op een copyrighted kaart om te zien wat
je nog moet mappen, maar het daadwerkelijk ter plaatse mappen van de
situatie is wat het geen derived werk maakt.

Re: Is dit toegestaan?

Ronald Nooij
Citeren Lambertus <[hidden email]>:
> Dus een boek kopieren op een copier mag niet maar overtypen mag wel.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Bij een boek ligt dat naar mijn
idee net weer even anders. Heb je dan ook niet te maken met het
verschil tussen woordelijk overschrijven of het in eigen woorden
overschrijven?

En in die zin dus gelijkend aan:
Een kaart letterlijk kopieren of het zelf in meten van die kaart?