Steden/dorpen

123

Steden/dorpen

ronald-2
Enige tijd geleden was hier een discussie over het verschil tussen steden en
dorpen.
Volgens de officiële regels zijn gemeentes met meer dan 100.000 inwoners
steden en minder zijn dorpen.
De uitkomst van de discussie was dat men de indeling min of meer
gevoelsmatig wilde maken.
Een lijst met namen van plaatsen die stad zijn ben ik nog niet tegengekomen
(en daarmee consensus daarover)(dit betekend dat als ik bijvoorbeeld naar
Vietnam kijk,de indeling ook willekeurig kan zijn).
Behalve de steden en dorpen, zijn er nog veel andere vormen, ik zie in
Nederland de volgende situaties:
Steden
Dorpen (met een kern)
Dorpen (met meerdere kernen, door samenvoeging van dorpen)
Gehuchten (een groepje huizen met een naambord, niet zelfstandig(zonder
voorzieningen))
Gehuchten (een groepje huizen zonder naambord, naam alleen plaatselijk
bekend)

Op de volgende web-pagina:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features
worden de volgende mogelijkheden genoemd:
place = city
place = town
place = village
place = hamlet
place = suburb
place = locality
place = island

Dit is verder voor Nederland niet uitgewerkt.

Als ik op de diverse kaarten kijk zoals:
www.openstreetmap.org
www.tile.openstreet.nl
www.opencyclemap.org
www.openfietskaart.nl

Dan zie ik erg weinig verschil tussen bijvoorbeeld dorpen en gehuchten.
Dit komt nogal rommelig over, ik zie dan ook graag enige verbetering hierin.

Ik heb samengevat dan ook de volgende vragen:
definities voor Nederland van bijvoorbeeld village en hamlet
(bij consensus graag de wiki bijwerken)
Een plan van aanpak hoe we de situatie in Nederland kunnen wijwerken.
(ik denk dat dit teveel is voor 1 persoon)

Ronald

Re: Steden/dorpen

Stefan de Konink-3
Ronald wrote:
> [...]
> dorpen.
> Volgens de officiële regels zijn gemeentes met meer dan 100.000 inwoners

Volgens de officiele regels moet een stad stadsrechten hebben ;)

Maar laat de tagging commissie eens een ei hierop uitbroeden. Volgens
mij was hier al eens wat over gezegd.

Stefan

Re: Steden/dorpen

Roeland Douma
On Thursday 26 March 2009 23:10:41 Stefan de Konink wrote:
> Volgens de officiele regels moet een stad stadsrechten hebben ;)

Dat was toen verworpen omdat er genoeg "steden" zijn zonder stadsrechten. Niet
dat het ons ervan weerhoud het netjes te taggen lijkt me. Altijd goed voor een
kaartje.

--Roeland

Re: Steden/dorpen

Stefan de Konink-3
Roeland Douma wrote:

> Dat was toen verworpen omdat er genoeg "steden" zijn zonder stadsrechten. Niet
> dat het ons ervan weerhoud het netjes te taggen lijkt me. Altijd goed voor een
> kaartje.

Idd leuk voor 'real life' freeciv :D

Stefan

Re: Steden/dorpen

Roeland Douma
On Thursday 26 March 2009 23:30:55 Stefan de Konink wrote:

> Idd leuk voor 'real life' freeciv :D

Zou zeker awesome zijn.

Evenals A2 racer met onze kaarten :) En dan uiteraard gewoon van Den Helder
naar Maastricht rijden en dan ook de binnen weggetjes kunnen nemen.

Of zelfs naar Texel met de boot...

Maar we dwalen af.

--Roeland

Re: Steden/dorpen

Maarten Deen
Ronald wrote:

> [...]
> Dit komt nogal rommelig over, ik zie dan ook graag enige verbetering hierin.

Er is in de AND data ook weinig verschil gemaakt.
Als ik in mijn omgeving kijk
<http://www.openstreetmap.org/?lat=51.339&lon=5.976&zoom=13&layers=B000FTF>
dan zie je daar Vosberg, Zandberg en Eindt. Die hebben allemaal place=village.
Kijk gerust eens op de satellietkaart van Google, dit is nog niet eens een
concentratie van huizen langs wat B-wegen. En dat terwijl andere plaatsen wel
als hamlet zijn gedefinieerd (zoom maar een niveau dieper, dan zie je
Kaumeshoek, Everlo, Loo en Laagheide verschijnen).
Dit zijn allemaal overblijfselen van vroeger, toen een gehucht al een gehucht
was als er drie boerderijen in het veld lagen.

Dit moet zeker geretagd worden.

Ga je uitzoomen naar level 11, dan zie je in die buurt opeens geen namen meer,
behalve van een paar steden. Natuurlijk kan dat met renderingrules aangepast
worden, maar ik neem aan dat de huidige rules wel een logica hebben.
Wat mij betreft mogen daar wat meer namen komen. Tagging voor de renderer? Of
de renderer aanpassen?
Welke place= wordt op welk niveau gerenderd?

> [...]
> Een plan van aanpak hoe we de situatie in Nederland kunnen wijwerken.
> (ik denk dat dit teveel is voor 1 persoon)

village is met een (blauw) plaatsnaambord (H1)?

Maarten

Re: Steden/dorpen

osm-9
Ik zou het volgende voorstellen:

* locality = buurtschap zonder naamsaanduiding ter plaatse
* hamlet = dorp/buurtschap aangeduid met wit naambord blauwe letters
* village = dorp aangeduid met een blauw naambord witte letters maar
minder dan 10k inwoners
* town = dorp/stad met meer dan 10k inwoners maar kleiner dan 100k
* city = stad met meer dan 100k inwoners.

Ik meen een dergelijke indeling al eens eerder zo tegengekomen te zijn...

  Maarten Deen wrote:

> [...]
> de renderer aanpassen?
> Welke place= wordt op welk niveau gerenderd?

> village is met een (blauw) plaatsnaambord (H1)?

Re: Steden/dorpen

rob-3-3
ik zal nog maar eens m'n topo kaart in de groep gooien waar we ooit de
discussie mee zijn begonnen
http://tile.openstreetmap.nl/~rubke/topo/index.html

Rob

Op 27 maart 2009 09:23 heeft Lambertus <[hidden email]> het volgende
geschreven:

> [...]
> * city = stad met meer dan 100k inwoners.
>
> Ik meen een dergelijke indeling al eens eerder zo tegengekomen te zijn...

>>> place = town
>>> place = village
>>> place = hamlet
>>> place = suburb
>>> place = locality

>>> www.tile.openstreet.nl
>>> www.opencyclemap.org

Re: Steden/dorpen

Roeland Douma
Niet eens naampjes erbij Rob :P

Las dit net: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stad#Definitie_stad_in_Nederland wat
eigenlijk wel logisch klinkt inderdaad.

Classificatie op basis van inwoners is op zich geen slecht idee. We hebben
tenslotte 21 steden van meer dan 100K (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grote_Nederlandse_steden ).

Misschien is echter iets meer subtiliteit in Nederland wel zo handig. Daar we
anders denk ik wel een heel grote groep hebben tussen de 10k en 100K.  Geen
idee hoe je het moet noemen maar misschien iets van 10k tot 50k en 50k tot
100k?

Groet,
--Roeland

On Friday 27 March 2009 11:00:03 Rob wrote:

> [...]
>
> Rob
>
> Op 27 maart 2009 09:23 heeft Lambertus <[hidden email]> het volgende

Re: Steden/dorpen

Floris Looijesteijn
Misschien is er gewoon toch nog wel een extra level nodig.

Ik mis nu bijvoorbeeld: Hilversum (volgens wikipedia: 84.000), Lelystad,
Emmeloord, Vlissingen, Goes, Delft (96.000), Roosendaal, Bergen-op-Zoom,
Drachten, en nog een paar waar ik niet meteen de naam van ken maar ze wel
op die kaart er uit vind springen.

groet,
floris

> [...]
>
> Rob
>
> Op 27 maart 2009 09:23 heeft Lambertus <[hidden email]> het volgende

Re: Steden/dorpen

Ben Laenen

Het eeuwige probleem van de place levels. Laten we het voorlopig doen
met de tags die er nu zijn (city/town/village/hamlet) (merk op dat
locality ingevoerd is voor namen van onbewoonde plaatsen, bijvoorbeeld
een paar velden die een gebied met een naam vormen)

Als je nu "big_town" of zoiets zou invoeren, zit je weer met arbitraire
levels waarvan je gerust kan zeggen dat ze verder kunnen opgesplitst
worden naar "medium_big_town" or "small_big_town", en "city" zelf is
ook veel te ruim voor een kaart waar je heel Europa op ziet, dus wordt
dat misschien opgedeeld in "big_city", "medium_city", "small_city" etc.
En voor een topografische kaart heb je weer veel meer levels nodig voor
de kleine plaatsjes.

Dat wordt een straatje zonder eind, en de enige oplossing is om andere
data te gebruiken voor het renderen, zijnde populatie (maar dat is
natuurlijk ook niet eenvoudig. En populatie waarvan dan: agglomeratie
(waar voor een stad de cijfers makkelijk een half miljoen kan
verschillen naargelang wat je agglomeratie noemt), of de populatie van
de gemeente zelf, en daarbij een aantal plaatsen in belangrijkheid doen
inboeten. En dan moet je die cijfers nog ergens kunnen vinden
natuurlijk. Toch zal het er ergens in die orde gezocht moeten worden,
misschien iets als een "fuzzy populatie" met één beduidend cijfer (à la
2000000, 6000 of 50).

Soit, voer genoeg voor discussie. Maar extra place tags is alleszins
niet de oplossing. Want dan kan je blijven opsplitsen tot je de een tag
hebt voor elk cijfer van de populatie.

Ben

On Friday 27 March 2009, Floris Looijesteijn wrote:
> [...]
> Bergen-op-Zoom, Drachten, en nog een paar waar ik niet meteen de naam
> van ken maar ze wel op die kaart er uit vind springen.

Re: Steden/dorpen

Maarten Deen
Ben Laenen wrote:

> Dat wordt een straatje zonder eind, en de enige oplossing is om andere
> data te gebruiken voor het renderen, zijnde populatie (maar dat is
> natuurlijk ook niet eenvoudig.

En dat wil ik veto-en omdat mijn dorp er dan niet op komt ;)

Maar serius: de situatie waar ik woon is dat de gemeente Helden heelt (niet
lang meer vanwege gemeentelijke herindeling), en dat er een soort van
dubbelkern Helden en Panningen is waarvan Panningen het grotere dorp is, maar
Helden het oudere.
Op alle kaarten en wegwijzers zie je Helden als belangrijkste plaats. En ook
Google laat Helden eerder zien.

> natuurlijk. Toch zal het er ergens in die orde gezocht moeten worden,
> misschien iets als een "fuzzy populatie" met één beduidend cijfer (à la
> 2000000, 6000 of 50).

Wat is dan het verschil met dat cijfer van 1 tot 18 te laten lopen en overeen
te laten komen met het zoomlevel?
Tag "render_at" met waardes 1-18. Daar past wat mij betreft smiley :/ bij (als
in: niet mooi of wenselijk, maar het werkt). En het is bruikbaar voor alle
nodes en ways.

> Soit, voer genoeg voor discussie. Maar extra place tags is alleszins
> niet de oplossing. Want dan kan je blijven opsplitsen tot je de een tag
> hebt voor elk cijfer van de populatie.

Idd.

Maarten

Re: Steden/dorpen

Ben Companjen
Waarom introduceren we geen tags voor alle verschillende aspecten van
een plaats/stad/dorp/etc.? Als sommigen het verschil tussen deze
benamingen willen maken op basis van stadsrechten, anderen op
populatie, weer anderen op omvang/oppervlakte, dan lijken we er niet
uit te komen zonder deze gegevens allemaal ter beschikking te stellen.

Maarten, taggen voor een renderer is in het algemeen onhandig (of een
slechte scheiding tussen model en view, in software engineering
termen). Tegenvoorbeeld voor render_at: een renderer die niet met
levels werkt.

Groeten van Ben

2009/3/27 Maarten Deen <[hidden email]>:

> [...]
> in: niet mooi of wenselijk, maar het werkt). En het is bruikbaar voor alle

de Campusomroep: op en achter UTV en Uradio! www.campusomroep.nl

Re: Steden/dorpen

Geert Schuring
Hier ben ik het helemaal mee eens. Met beide opmerkingen!

> [...]
> &gt;
> &gt; En dat wil ik veto-en omdat mijn dorp er dan niet op komt ;)
> &gt;
> &gt; Maar serius: de situatie waar ik woon is dat de gemeente Helden heelt
(niet
> &gt; lang meer vanwege gemeentelijke herindeling), en dat er een soort van
> &gt; dubbelkern Helden en Panningen is waarvan Panningen het grotere dorp
is, maar
> &gt; Helden het oudere.
> &gt; Op alle kaarten en wegwijzers zie je Helden als belangrijkste plaats.
En ook
> [...]
overeen
> &gt; te laten komen met het zoomlevel?
> &gt; Tag &quot;render_at&quot; met waardes 1-18. Daar past wat mij betreft
smiley :/ bij (als
> &gt; in: niet mooi of wenselijk, maar het werkt). En het is bruikbaar voor
alle
> &gt; nodes en ways.
> &gt;
> &gt;&gt; Soit, voer genoeg voor discussie. Maar extra place tags is
alleszins
> &gt;&gt; niet de oplossing. Want dan kan je blijven opsplitsen tot je de
een tag

> &gt;&gt; hebt voor elk cijfer van de populatie.
> &gt;
> &gt; Idd.
> &gt;
> &gt; Maarten
> &gt;
> &gt;&gt; On Friday 27 March 2009, Floris Looijesteijn wrote:
> &gt;&gt;&gt; Misschien is er gewoon toch nog wel een extra level nodig.
> &gt;&gt;&gt;
> &gt;&gt;&gt; Ik mis nu bijvoorbeeld: Hilversum (volgens wikipedia:
84.000),
> &gt;&gt;&gt; Lelystad, Emmeloord, Vlissingen, Goes, Delft (96.000),
Roosendaal,
> &gt;&gt;&gt; Bergen-op-Zoom, Drachten, en nog een paar waar ik niet meteen
de naam

> &gt;&gt;&gt; van ken maar ze wel op die kaart er uit vind springen.
> [...]

Ik denk dat we het er sowieso over eens zijn dat zoveel mogelijk info aan een
node hangen een goed idee is. Dan kan namelijk iedereen kiezen hoe hij zijn
kaartje maakt.

Kortom +1 :)

--Roeland

On Friday 27 March 2009 15:57:19 Ben Companjen wrote:

> [...]
> slechte scheiding tussen model en view, in software engineering
> termen). Tegenvoorbeeld voor render_at: een renderer die niet met

Re: Steden/dorpen

Lennard
Roeland Douma wrote:
> Ik denk dat we het er sowieso over eens zijn dat zoveel mogelijk info aan een
> node hangen een goed idee is. Dan kan namelijk iedereen kiezen hoe hij zijn
> kaartje maakt.

Inderdaad. population=*, city_rights=yes/no, city_rights_since=*, weet
niet of die al in gebruik zijn, maar soit.

En dat taggen met render_at werkt niet, in de zin dat de levels niet
vastliggen. Je kunt net zo makkelijk een kaart maken met
andere/meer/minder levels, en dan is het al betekenisloos.

--
Lennard

Re: Steden/dorpen

rob-3-3
Op 27 maart 2009 18:18 heeft Lennard <[hidden email]> het volgende geschreven:

> En dat taggen met render_at werkt niet, in de zin dat de levels niet
> vastliggen. Je kunt net zo makkelijk een kaart maken met
> andere/meer/minder levels, en dan is het al betekenisloos.

zowiezo hoort in de db geen render informatie te staan, mooie
scheiding tussen data en view is te prefereren.

Re: Steden/dorpen

Theun
Wat betreft de scheiding tussen hamlet (buurtschap) en village (dorp) lijkt het mij handig om het verschil te leggen op de woonplaats, dat wil zeggen de woonplaats waarop je in de gemeente staat ingeschreven. Is ook de plaats die je als adres opgeeft en onder welke plaats telefoonnummers in het ouderwetse telefoonboek worden opgesomd.
Bijna altijd heeft zo'n dorp een aparte postcode (cijfercombinatie-deel). De buurtschappen die onder een nabijliggend dorp vallen hebben een zelfde postcode (cijferdeel) als het dorp waar het onder valt (als het in de AND-data al een postcode heeft). Is misschien een manier om dit enigszins geautomatiseerd op te zoeken / aan te passen.

Dit hoeft niet te betekenen dat zo'n dorp kern altijd een blauw kombord heeft (meestal wel natuurlijk), en om deze status af te laten hangen van voorzieningen (wat voor, winkels, scholen, dokter?) is ook zeer arbitrair.

Voor de mensen in de volgebouwde randstad is het misschien moeilijk te bevatten maar er zijn in Nederland genoeg plekken waar huizen staan die niet binnnen een bebouwde kom staan. Toch hebben deze huizen een adres en hebben deze mensen een woonplaats.
Ik dacht het afgelopen jaar eens iets gezien te hebben op de maillijst over een centrale administratie, dat gemeenten de woonplaatsgrenzen, onder welke straat kavels vallen en veel andere gegevens dienden vast te leggen en dat dit in 2009 voltooid zou moeten worden. Maar ik kan er niks over terug vinden.

 Maarten Deen wrote:

> [...]
> de renderer aanpassen?
> Welke place= wordt op welk niveau gerenderd?

> village is met een (blauw) plaatsnaambord (H1)?

Re: Steden/dorpen

Eugene van der Pijll
Theun schreef:
>    Wat betreft de scheiding tussen hamlet (buurtschap) en village (dorp)
>    lijkt het mij handig om het verschil te leggen op de woonplaats, dat wil
>    zeggen de woonplaats waarop je in de gemeente staat ingeschreven.

Geen slecht idee. Dat wordt wel vaker gezien als de definitie van
"dorp", zie bijvoorbeeld Nij Altoenae. Dat is recent tot "dorp"
verklaard, en dat gebeurde door het een nieuwe postcode te geven.

> [...]
>    welke straat kavels vallen en veel andere gegevens dienden vast te leggen
>    en dat dit in 2009 voltooid zou moeten worden. Maar ik kan er niks over

Zoek naar BAG, of Basisregistratie Adressen en Gebouwen. Iedere gemeente
moet daarvoor de grenzen van de woonplaatsen definieren; deze zouden we
aan OSM moeten toevoegen. (Is er nog een admin_level die we aan deze
grenzen kunnen geven?)

Eugene

Re: Steden/dorpen

ronald-2
Samenvatting van de discussie van vorige week:

* landuse : residential = wijk
* locality = buurtschap zonder naamsaanduiding ter plaatse
* hamlet = dorp/buurtschap aangeduid zonder wit naambord blauwe letters (bij
post geen eigen plaats vermelding)
* village = dorp aangeduid met een blauw naambord witte letters maar
minder dan 10k inwoners
* town = dorp/stad met meer dan 10k inwoners maar kleiner dan 100k
* city = stad met meer dan 100k inwoners.

De volgende steden hebben meer dan 100k inwoners:
1  Amsterdam   Noord-Holland  743.600
  2  Rotterdam   Zuid-Holland  533.910
  3  Den Haag   Zuid-Holland  475.680
  4  Utrecht   Utrecht  258.520
  5  Eindhoven   Noord-Brabant  210.330
  6  Almere   Flevoland  183.270
  7  Tilburg   Noord-Brabant  183.000
  8  Groningen   Groningen  166.460
  9  Nijmegen   Gelderland  150.850
  10  Haarlem   Noord-Holland  147.640
  11  Arnhem   Gelderland  141.760
  12  Breda   Noord-Brabant  139.400
  13  Apeldoorn   Gelderland  136.030
  14  Enschede   Overijssel  131.500
  15  Amersfoort   Utrecht  128.680
  16  Zoetermeer   Zuid-Holland  119.500
  17  Dordrecht   Zuid-Holland  118.180
  18  Leiden   Zuid-Holland  116.880
  19  Maastricht   Limburg  115.140
  20  Zwolle   Overijssel  113.980
  21  's-Hertogenbosch   Noord-Brabant  102.900

en krijgen daarom de aanduiding city

Ik hoop dat iemand de tijd vindt om de volgende web-pagina bij te werken:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features#plaats

Ondertussen wil ik de provincie zuid-holland gaan bijwerken volgens
bovenstaande definitie.

Ik hoop dat anderen tijd vinden om andere provincies bij te werken

Ronald

123